Barion Pixel Titanic - Potopenie, fakty a zaujímavosti | Army Shop Blog
S cieľom uľahčiť používateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Kliknutím na tlačidlo "OK" súhlasíte s použitím preferenčných, štatistických aj marketingových cookies pre nás aj našich partnerov. Funkčné cookies sú v rámci zachovania funkčnosti webu používané počas celej doby prehliadania webom. Podrobné informácie a nastavenia ku cookies nájdete tu.

Tel: 07:00h - 15:00h + 421 918 046 176 - pracovné dni, Zasielame aj do ČR  

Titanic - Potopenie, fakty a zaujímavosti

19.08.2019

Titanic - Potopenie, fakty a zaujímavosti

Nové zistenia hovoria o požiari v kotolni a následnému oslabeniu trupu lode požiarom. Priveľká rýchlosť taktiež nie kvôli rýchlostnému rekordu. Viac v článku.

Titanic potopenie - prečo stroskotal?

Titanic. Kráľovský zaoceánsky poštový parník - v tom čase najväčší parník sveta, ktorý mal za úlohu prepravovať cestujúcich a poštu z Európy do Severnej Ameriky. Loď mohla prevážať až 2600 cestujúcich a 899 členov posádky. No stroskotala už na svojej prvej plavbe po náraze do ľadovca a už je pod vodou. Po rôznych udalostiach a konšpiráciách tu máme ďalšie fakty a zaujímavosti, prečo Titanic stroskotal. Vraj vôbec nemusel. Alebo áno? Hovorí sa aj o poistenej udalosti.

Titanic pod vodou, 3800 metrov pod hladinou
Titanic pod vodou, 3 800 metrov pod morskou hladinou

Kedy sa potopil Titanic - náraz do ľadovca


Potopil sa presne 15. Apríla 1912 - 02:20. 14. Apríla 1912 - 23:40 sa zrazil s ľadovcom, potopenie trvalo skoro 3 hodiny.  Aby sme sa dostali do obrazu. Loď mala príliš vysokú rýchlosť, neskoro spozorovali ľadovec ktorému sa už nestihli vyhnúť. Loď bokom narazila na ľadovecktorý poškodil trup natoľko, že nemala šancu zostať na hladine. Dôkazom je aj červená farba na ľadovci, ktorú neskôr našli pri vyšetrovaní.

 

Vysoká rýchlosť? Rýchlostný rekord alebo požiar v kotolni.


Hovorí sa o tom, že chceli prekonať rýchlostný rekord. No jeden z najnovších faktov hovorí o požiari v uhoľnom sklade, ktorý vraj mohol začať ešte v lodenici v Belfaste. Nedávno získané fotografie totiž zobrazujú 9 metrov dlhú čiernu škvrnu pozdĺž trupu, ešte pred tým než opustila prístav Southamptonu. Podľa zistení vraj požiar mohol zdeformovať oceľ a tým mohol byť trup viac krehký. O požiari sa ale vedelo, no informáciu zatajili zo strachu, že by to ohrozili dlho očakávanú prvú plavbu ktorá už aj tak mala meškanie.

Vysoká rýchlosť bola vraj kvôli tomu, že posádka mala stále problémy s menšími požiarmi či tlejúcim uhlím a teda uhlia sa potrebovali zbaviť a teda ho hádzali rovno do kotlov. To mohlo byť príčinou prečo loď neustále zrýchľovala.

Nové výskumy ale netvrdia, že by sa loď nepotopila, no potápala by sa pomalšie a teda cestujúci sa mohli dočkať záchrany.

 

Vysoký počet obetí - prečo?


Príčinou bolo hlavne nedostatok záchranných člnov a veľmi zlá organizácia záchranných prác. Záchranné člny boli len pre cestujúcich prvej triedy. Zaujímavosťou je, že cestujúci 3. triedy ani nevedeli, ako sa dostať ku člnom či na hlavnú palubu.

Taktiež Spoločnosť White Star pri schvaľovaní počtu záchranných člnov a ich kapacity vychádzala z vtedy platných námorných predpisov a požiadaviek Board of Trade. Tieto predpisy vyžadovali len takú kapacitu záchranných člnov, ktorá zodpovedá výtlaku plavidla a predpokladanému množstvo prepravovaných cestujúcich. Pre toto určenie boli však nesprávne použité údaje od sesterskej lodi Olympic z roku 1911, keď počet cestujúcich na Olympicu nepresiahol 1 100 osôb. Výsledkom bola inštalácia iba 20 záchranných člnov s celkovou kapacitou 1 178 osôb, to je približne 1/3 celkovej kapacity Titanicu

 

Konšpirácie - poistná udalosť v dôsledku kritickej finančnej situácie White Star Line

 

Základom tejto teórie je fakt, že 11. Septembra 1911 sa Olympic - sesterská loď Titanicu, zrazila v prístave s vojenským krížnikom HMS Hawke čoho výsledkom bola 12 metrová diera v trupe Olympicu a jeho dočasné vyradenie z prevádzky. V tej dobe dostavovaný Titanic musel urobiť miesto v lodenici pre Olympic kvôli opravám. Súd v tomto rozhodol v neprospech White Star Line (vraj kvôli zlej navigácií Olympicu), takže opravy a ušlý zisk Olympicu nemohli byť preplatené z poisťovne.

Zrodil sa nápad - z olympicu v prístave spraviť akože Titanic, poslať ho na dohodnuté súradnice, v okolí ktorých sa mali pohybovať záchranné lode a smutnú zrážku s ľadovcom potom vykázať pojisťovni a z toho zaplatiť náklady. Titanic najskôr nechcel nikto poistiť, no nakoniec ústav Lloyd's súhlasil s poistením. Potom parník poslali na dohodnuté súradnice kde ho potopili s tým, že z hĺbky 3820 metrov ho nikto vyťahovať nebude. V tej dobe na to ani nebola technika.

No celé to vraj nevyšlo vďaka chybne ohlásenej polohe na ktorej sa Titanic potápal a záchranné lode teda zamierili ná úplne iný smer.
 
Olympic, ďalšia loď spoločnosti White Star Line ktorá sa veľmi podobá na Titanic + zrážka s Hawke


Chyba kormidelníka



Ďalši verzia je tá, že za stroskotanie Titanicu môže kormidelník Robert Hitchins, ktorý najskôr v panike otočil kormidlom na opačnú stranu než mu bolo nariadené. Vraj aj vďaka tomu, že niektorý členovia posádky neboli preorientovaní na nový spôsob ovládania parníkov.

Hovorí sa taktiež o tom, že ak by sa ľadovcu nepokúšali vyhnúť, nemusela sa loď potopiť vôbec. Ľadovec bol vraj dosť mäkký na to, aby sa rozpadol alebo aby poškodil loď len mierne. Titanic by zostal na hladine a dočkal by sa záchrany.

 

Koľko stál Titanic a koľko vyplatili poisťovne?


Loď vtedy stála necelých 8 miliónov dolárov. Dokopy aj s majetkom cestujúcich vznikla vtedy škoda skoro 10 miliónov dolárov. Nehovoriac o stratách na životoch, ktoré už nikto nevynahradí. Samotná loď bola poistená na 1 milión libier. Po všetkých škodách a plneniach bolo z poisťovní vyplatených dokopy prbližne 10 miliónov dolárov. To je v cenách z roku 1912, dnes by to bolo niečo viac ako 200 miliónov dolárov.

odporúčame: Námornícke tričko - https://www.shop-army.sk/Tricko-namornicke

Neznáma loď

Neďaleko potápajúceho sa Titanicu (5míľ) bola uvidená neznáma loď, ktorá je dodnes záhadou. Nereagovala totiž to ani na rádiové vysielanie, ani na priame spojenie a ani na svetlice. Dodnes nikto nevie, prečo tam bola a čo to bolo za ľod. Že by to naozaj malo niečo spoločné s poistným podvodom a záchrannými loďami, ktoré tam mali v okolí byť?



Zaujímavosti - o ktorých ste nevedeli

- loď mala 4 komíny - 1 "falošný" do ktorého bolo nainštalované vetranie a výpary z kuchyne

- mala mať pôvodne 3 komíny, no vďaka štyrom vraj vyzerala mohutnejšie

- loď sa pri potopení zlomila 1 km pod hladinou, nie nad hladinou.

- spálila približne 590 Ton uhlia denne, a do mora vyhodili tak 90 ton popola za deň

- na palube sa nachádzalo niekoľko milionárov a miliardárov z celého sveta

- z desať psov na palube ich zachránili len dvoch

- ľadovec bol vysoký približne 30 metrov a medzi spozorovaním a zrážkou ubehlo len 36 sekúnd

- z neznámych dôvodov bolo 14. Apríla zrušené nacvičovanie záchrannej akcie ak by sa loď potápala

- pekár, vydržal vo vode plávať 2 hodiny. Podľa jeho slov za to mohla whisky ktorej si doprial viac než dosť

- počas potápania naozaj hudobníci hrali celé 2 hodiny

- záchranná loď prišla na miesto až 2 hodiny po potopení. Posledné člny vyťahovali z vody krátko pred 9. hodinou ráno

- Titanic dostal 6 varovaní pred ľadovcami, no ku kapitánovy sa nedostali všetky

velkost titanicu porovnanie
Porovnanie lode Titanic s dnešnou Queen Mary 2, lietadlom, autobusom, autom, človekom

Vznikli a stále vznikajú ďalšie a ďalšie teórie či fakty o potopení tejto majestátnej lode. No ak by sme pripustili, že z každého je len kúsok pravdy, tak ku potopení Titanicu naozaj prispela obrovská zhoda náhod. Varovania, ktoré sa nedostali až ku kapitánovy, požiar v uhoľnom sklade a následné zrýchlovanie, loď ktorá bola poblíž no nepomohla.. na tom všetkom niečo je, no už to danú situáciu späť nevráti. 

Galéria

Ľadovec, s ktorým sa zrazil Titanic
Ľadovec, s ktorým sa zrazil Titanic

Foto jednej z mnoha kajút v prvej triede
Foto jednej z mnoha kajút v prvej triede

Ďalšia z kajút Titanicu v prvej triede
Ďalšia z kajút Titanicu v prvej triede

Kaviareň
Kaviareň
Prvá trieda - posilovňa Titanic
Prvá trieda - posilovňa
Oddychová miestnosť na čítanie, písanie
Oddychová miestnosť na čítanie, písanie
Lodné skrutky Titanicu
Lodné skrutky Titanicu
Nedokončený Titanic
Nedokončený Titanic
Konštrukcia, stavba lodi
Konštrukcia, stavba lodi
Reťaz pre kotvu Titanicu
Reťaz pre kotvu Titanicu
Titanic v prístave
Titanic v Lodenici
Na svojej prvej plavbe
Na svojej prvej plavbe
Záchranné člny na ceste ku lodi Carpatia
Záchranné člny na ceste ku lodi Carpathia
Posledný záchranný čln tesne pred 9tou hodinou ráno 15. Apríla 1912
Posledný záchranný čln tesne pred 9tou hodinou ráno 15. Apríla 1912
Preživší na palube lodi Carpathia
Preživší na palube lodi Carpathia
Rôzne foto Titanic
Rôzne foto Titanic

Vytvorené systémom www.webareal.sk

MDZjOW